Telomer Kısalması ve Stres » Bilgiustam

Bilim Telomer Kısalması ve Stres » Bilgiustam

Kronik stresle yaşamak, azalmış kardiyovasküler fonksiyon ve azalmış bağışıklık sistemi verimliliği şeklinde birçok sağlık etkisine yol açmaktadır. Stresin yaşlanmayı ve yaşa bağlı rahatsızlıkların başlangıcını hızlandırdığı bile bildirilmiştir. Son araştırmalar, hem kronik aynı zamanda algılanan stresi, hücresel yaşlanma ile malum bir ilişki olan bir fenomen olan telomer kısalması ile ilişkilendirmektedir.
Stres, Yaşlanma ve Telomerler
Vücuttaki bütün hücreler, ne kadar yaşayacaklarını belirleyebilen telomer isminde olan küçük saatler içermektedir. Telomerler, hücre bölünmesi esnasında genetik bilginin kaybolmasını ya da zarar görmesini önleyen, kromozomların sonundaki ufak kapaklardır. Bir hücre her bölündüğünde, telomerin bir bölümü kaybolmakta ve kısalmaktadır. Bir telomer, tekrarlanan hücre bölünmeleri sebebiyle nihayetinde ortadan kaybolduğunda, kromozom hasarı, hücrenin kendisini doğru bir halde yine üretmesini engellemektedir. Telomerlerin bu kısalması ve nihai erozyonu, hücrelerde uzunluklarını korumuş olan bir enzim olan telomeraz tarafınca önlenmektedir ya da azaltılmaktadır. Birçoğu telomer yıkımının ve yine yapılanmanın yaşlanma ve kanser arasındaki balans ile alakalı olduğuna inanmaktadır ve kanserin niçin yaşlılarda daha yaygın bulunduğunu açıklamaktadır. Uzun telomerlere haiz hücreler daha uzun yaşamaktadır. Kısa telomerler, koroner kalp hastalığı, osteoporoz ve HIV enfeksiyonu dahil oldukça muhtelif hastalıklarla ilişkilendirilmiştir. Telomerlerin kısalması, uzunluklarını, bölünmeye ve doğru kopyaları yine üretmeye devam etme kabiliyetlerini koruyarak bağışıklık hücrelerini genç tuttuğu yayınlanan telomeraz ile önlenmekte ya da azaltılmaktadır.
UCLA araştırmacıları kısa sürede, kronik strese maruz kalan kişilerin daha kısa telomerlere haiz olma eğiliminde olduğuna dair raporlarıyla doğrulamışlardır. Günümüzde, stresin telomer kısalmasına niçin bulunduğunu açıklayan bir mekanizmayı ortaya çıkarmışlardır, bu da stres ve kalp hastalığı arasındaki iyi malum bağların kopmasına ve yaşlanmanın hızlanmasına niçin olabilmektedir. Uzun telomerlere haiz hücreler daha uzun yaşamaktadır. Kısa telomerler, koroner kalp hastalığı, osteoporoz ve HIV enfeksiyonu dahil oldukça muhtelif insan hastalıklarıyla ilişkilendirilmiştir. Telomerlerin kısalması, uzunluklarını, bölünmeye ve doğru kopyaları yine üretmeye devam etme kabiliyetlerini koruyarak bağışıklık hücrelerini genç tuttuğu yayınlanan telomeraz ile önlenmektedir ya da azaltılmaktadır.
Kronik stres, kan şekerinde ve kan basıncında artışa yol açan, iltihaplanmayı ve bağışıklık sisteminin enfeksiyona karşı direncini azaltan kortizol salgısının artmasına niçin olmaktadır. Aynı zamanda, bu yeni emek harcama, kortizolün bağışıklık sistemi hücrelerinde telomeraz aktivasyonunu da bastırdığını, böylece telomerlerin artık hücre bölünmesi esnasında korunmadığını ve giderek kısaldığını göstermektedir. Bu, erken hücre yaşlanmasına ve özgün hücrenin kansere ve öteki hastalıklara yol açabilecek bozuk kopyalarına yol açmaktadır. Başyazarın bir röportajda belirttiği şeklinde, bağışıklık sisteminin kortizolün etkisinden korunmasına destek olmak için telomeraz düzeylerini artırmanın terapötik yollarını kontrol etmişlerdir. Başarı göstermiş olurlarsa, bigün bağışıklık sisteminin kronik romantik stresi aşma kabiliyetini güçlendirecek bir hap olabileceğini bildirmiştir.Telomerler ve Ruhsal Stres